Saturday, June 23, 2012

Ular kontot

Ari ni panas betul aku rase.. selalu memang panas, tapi hari ni lain macam rase panasnyer.. tengah sorang2 aku landing kat dalam bilik, tibe2 aku dengar orang menjerit. Aku pun cepat2 la bangun keluar. Rupe2nyer, Kak Lucy (pekerja kakak ipar aku) yang menjerit. Aku tanye la kenape, tecungap2 die cakap kat aku die tertetak badan ular. Aku pun x berape nak berani sangat nak g tengok sorang2. Aku pun panggil la Kiplie (pekerja abg ipar aku plak). Datang la si Kiplie ni dgn kawan die bawak buluh.. Dah die tetak2 kepala ular tu dgn buluh, baru la aku g tengok rapat2. Aku pun cuak gak sebenarnyer.. hehe..Yelar kan, bantainyer ular tu spray aku ngan bise die, x ke naye.. Menjanda plak bini aku.. Bila da mampos ular tu, Kiplie ni pon bawak la kat aku.. Laa.. Upernyer ular sawa pendek... tapi besar badan die.. Mak mertua aku cakap ular sawa tu memang pendek tu.. die xleh membesar cam ular sawa batik.. Tapi dalam ati aku, ular tetap ular.. kaki belit gak kan.. Pastu, Kak Lucy ni nak buang dalam sungai kt depan umah mak mertua aku tu.. Aku cakap, Akak jangan buang ular tu, baik jual kt restoran cine. Dapat gak akak duit nanti. Die cakap kat aku, baik la kamu aja yang jual..  Aku nggak tau dimana mau jual ini ular. Dalam ati aku, ye x yer gak. Die mane la tau kedai2 yang ade kat Tapah ni. Sebab die pun bukannyer rajin sangat keluar dari kampung ni. Aku pun suruh la si Kiplie tadi letak dalam guni. Aku ambik kunci kete, aku pun gerak la ke Bidor.. (sebab aku terkenang arwah tok aku penah jual kat restoren cine depan kampung dulu). Sampai jer aku kat sane, aku pun panggil la tokey restoren tu. Tokey, lu mau ka ular sawa pendek? Die cakap, ayya... saya tengok ular pun geli lagi mau makan ka?.. Lu kasi free pun saya x mau... Alamak... (dalam hati aku) terasa malu semacam plak aku. Mesti tokey tu ingat aku ni da xde duit sangat sebab nak jual ular ni kat die. Aku pun blah la dari restoren tu.. Terus aku campak bangkai ular tu dalam sungai Bidor. Aku pun singgah la kat umah ayah aku. Pasal bangkai ular tadi da setle. Aku bukan xde duit sangat pun kalaw x jual ular tu tadi.. hehe.. Sebab nak tolong indon tu jer... Tapi da xde rezeki indon tu.. Nak wat camane.. Xkan aku nak paksa cine tu beli gak bangkai ular tu.. (Aku pikir cine sume die hentam..tolak batu ngan taik jer..hehe, jangan marah...) 

No comments: